22.8.2011
Ronde van Vlaanderen 2011
Perinteinen kevään avaus ajettiin WattiMateron kanssa Belgiassa järjestettävässä Vlaanderin Kierroksella. Lauantaina 2.4 ajettiin Ronden turistiajo, jossa halukkaat saivat ajaa sunnuntain ammattilaisten 260 km:n reitin kokonaisuudessaan tai osan siitä lyhemmillä reiteillä. Tänä vuonna säät suosivat tapahtumaa ja ajajia oli yhteensä noin 20 000, joista 4000 ajoi koko 260 km:n matkan Bryggestä Ninoveen.
Lähdimme Helsingistä tutulla setillä liikenteeseen. Perjantaiaamuna lento Brysseliin ja junalla Ninoveen, jossa majoituksemme oli noin kilometrin päässä maalista. Tähän prosessiin menee yleensä koko päivä ja junia saa vaihdella tuskaisen tiheään. Illalla Ninovessa perus käkäilyt ja tankkaukset ennen seuraavan aamun starttia.
Starttiaamuna lähdimme reippaasti mukavien neljän tunnin yöunien ja kahvikupillisen jälkeen ihmettelemään shuttle buss juttuja, millä olimme siirtymässä lähtökaupunkiin Bryggeen. Ajoissa paikalla oleminen ripeytti pyörien lastausta ja koko operaatiota. Tunnin kestävällä bussimatkalla osa söi eväitään ja jännitti. Myö nukuttiin sujuvasti.
Starttipaikalla Bryggen keskustorilla oli taas perus kaaos ja kukaan ei tiennyt pitääkö kontrollikortteja leimata vai ei. Ilmeisesti ei ja lähdimme ajamaan. Tämän vuoden reitti meni kohtuu suoraan asiaan, eli Vlaanderin alueelle ajettiin suoraan ja ensimmäisiin nousuihin törmättiin aikaisessa vaiheessa. Tämän vuotiselle reitille ratamestari oli saanut mahtumaan 18 luokiteltua nousua ja yhteensä 25 kilometriä pahamaiseista pave-mukulakivitietä.
Matka lähti käyntiin osaltamme mukavasti. Olimme päättäneet ajaa rauhallista alle kolmen kympin matkavauhtia ja nousut sen mukaan kuin menee. Edellisvuoden kokemuksesta tiedettiin pave-pätkien olevan kovia, mutta tänä vuonna pätkät eivät loppuneet sitten millään. Allekirjoittaneella oli suurimmat vaikeudet juuri näissä kohdissa ja juuri kun luuli päässeensä henkiin edellisen pave-pätkän tuhoista, seuraava ilmestyi mutkan takaa. Myöskään kalusto sai osansa ja matkanvarrella oli todella paljon juomapulloja telineineen ruuvien kanssa ja ilman. Renkaiden paikkaajia matkan varrella oli jatkuvasti.
Maaliin päästiin hienosti määräajassa ilman suurempia vaikeuksia tai kalustorikkoja. Helppo reissu ei missään tapauksessa ollut, mutta kohtuullisella kunnolla matkasta pystyi nauttimaan. Omat tavoitteeni, maaliin pääsy ja reitti ajamalla läpi (ei onnistu pelkällä henkselien paukuttelulla), täyttyi loistavasti. Myöskin Materolla meni kaikki hienosti.
Kierrokselle suuntaaville kustannusinfoa: Kustannukset 2011 / ukko: Lennot 300 € + "fillari"lisä 80 €, majoitus 200 € (pe-ma). Lisäksi pöristeltiin junalla kentältä Ninoveen ja takas muutamalla kympillä. Osallistumismaksu noin 20-50 € riippuen ottaako shuttle bussia, paitaa jne.. Leffe 2,5 € *n. Onnistuneissa varauksissa oli osallisena Pohjolan Matka.
Keväällä 2012 ajetaan taas.
Linkkejä asiaan liittyen:
fillarifoorumin keskustelu
mikkomyy.kuvat.fi/RVV2011
maastiskezän RVV2010 juttu
MMy
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti