Noin viiteenkymmeneen lenkkiin on sattunut myös muutamia ongelmatapauksia ja jotta vastaisuudessa ei tälläisiä tapahtuisi listataan tähän muutama ohje. Kaikkea odottamatonta ei saada ehkäistyä millään, mutta ennakointi on parasta lääkettä mm. kaluston vaurioihin.
Mainittakoon vielä että yhtään paikkausta vaativia haveria ajajille ei ole vielä käynyt ja pidetään linja samana, vaikka kuulemma se maastis on kovin vaarallista.
Ketjut katkeaa / vaihteet ei pelaa.
Ennaltaehkäisy:
1. Säädä takavaihtaja oikein. Ohjeita löytyy internetin ihmeellisestä maailmasta paljon.
esim: http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Huolto.pdf , google. Homma on helppoa, kun tekee asioita määrätietoisesti, eikä kokeile jokaista ruuvia. Myös allekirjoittanut voi auttaa.
2. Maasto pöörässä ketjun ikä noin 1000km, joten vaida se ajoissa. Säästää rattaita ja rahaa.
3. Vaihdetta ei vaihdeta maksimaalinen veto päällä vaan kevennetään polkemista vaihtamisen ajaksi, silti pyörittäen kevyesti. Ylämäkeen tultaessa vaihde vaihdetaan ajoissa pienemmälle ennen kinkamaa.
4. Joka lenkillä mukana ketjunliitostyökalu, joten matka ei jää siihen. Jos säätö ei onnistu omin konstein ota yhteyttä ajoissa, niin ei tarvitse metsässä säätää.
Gumes menee rikki.
Ennaltaehkäisy:
1. Käytä riittäviä paineita (2-3bar) jolloin snake bit vaara vähenee. Myöskään teräviin kiviin ei tarvitset tuupata täysii.
2. Ehjät ulko- ja sisärenkaat kestää monesti paremmin, kuin loppuun kuluneet.
3. Kaupungissa pyörätiet ovat täynnä ruskeaalasia, joten kannattaa ajaa ajotiellä.
4. Omaan pyörään sopiva sisäkumi ja minipumppu aina mukana. Ei maksa paljoa. Kuminvaihto maastossa kestää 2-5min. (Paikkaustarvikkeita aina jollain mukana, joten pumpun tms. puuttuminen ei ole lenkille lähdön este)
Tavaroita tippuu maastoon.
Ennaltaehkäisy:
1. Suljetut taskut tai pyöräpaidan syvät takataskut säästää etsimisen harmilta. Pyöräpaita on myös todella tilava ja kätevä tapa kuljettaa tarpeelliset roippeet matkassa itseään kiusaamatta. Mukaan mahtuu niin työkaluja, kuin pitkää paitaa tms.. Eri valmistajilta löytyy myös pieniä reppuja tarkoitukseen missä kulkee myös juomapussi kätevästi. Jos kuitenkin sattuu häviämään esim. GPS hässäköitä, etsitty ollaan porukalla :)
Voimat ei tahdo riittää / liian kova- tai tekninenlenkki.
Ennaltaehkäisy:
1. Aina mennään porukan mukaan. Jos vauhti/maasto tuntuu liian kovalle niin ilmoitus reilusti eteen, jolloin "vetäjä" ohjastaa porukkaa sopivammalle vauhdille ja/tai reiteille. Heti lähtöpaikalla ja ajoissa kerrotut toiveet menee paremmin perille ja lenkki voidaan suunnitella sen mukaan. Etumiehenä on välillä vaikea kontrolloida monen tasoista porukkaa joten kaikkien osallistujien avoimmuus tekee lenkistä nautittavan kaikille. Muiden paremmuutta tai erilaisuutta ei todellakaan kannata nöyristellä vaan ajaa ja nauttia kokemastaan. Koko porukalla mennään aina ja lenkkien vaudit on aina rauhallisia.
2. Neste ja energia jutut kannattaa miettiä omaan suoritukseen sopivalle tasolle. 0,5-1l juomaa/tunti on hyvä perusta myös viileimmillä keleillä. Monesti käydään myös kesken lenkin mehulla jossain, joten muutama kopeekka hyvä pitää matkassa.
Kaadun aina juurakoissa ja vaikessa paikoissa.
Ennaltaehkäisy:
1. Kainuu on täynnä teknistä maastoa, joten se kuuluu myös osaltaa lenkeillemme. Pahoissa paikoissa siirrä painoa taakse ja aja hiukka liian isolla vaihteella eteenpäin myötäilen maastoa. Kohta huomaat, että aluksi vaikeaksi luultu maastonpätkä on ajettu pystyssä läpi. Rohkeasti kokeilemalla oppii todella nopeasti ja vaikka pari ekaa kertaa epäonnistuu menee mahdotomaksi katsottu paikka kohta läpi. Kukaan ei ole mestari eka kerralla, mutta ehkä kolmannella jo...
2. Pienet kaatumiset on osa lajia ja suurin osa niistä harmittomia kellahtamisia.
3. Vaikeiden paikkojen taluttaminen ei ole häpeä vaan omien rajojen tunnistamista.
Syksy ja talvi tulee joten en voi pyöräillä.
ratkaisu:
1. Kylmä ilma: Nykyään myydään edullisesti tai ei niin edullisesti kaiken sään kestäviä varusteita. Muista kerrospukeutuminen ja hankalalla ilmalla kosteuden pitävää päällysmateriaalia päällimmäiseksi. Sopivia varusteita saa nykyään suht edukkaasti ja nehän kestää sitten vuosia. Ongelma ei ole vaatteet vaan asenne. Välikeleillä pyäräpaidan taskuun mahtuu pitkää paitaa tai sadetakkia. Pitkät hanskat kannattaa jo pitää mukana, koska illat viilenee kovin.
2. Kengät: Jos käyät kesäkenkiä on kengänpäälliset hyvä sade/kylmän suoja. Niillä pärjää pakkasille asti hyvin. Lukkokenkiä myydään myös talven/veden pitävinä. Itse käytän sellaisa ja ovat haukkuneet hintansa jo moneen kertaan.
3. Pimeä: Pimeällä valo on tärkeä niin itsensä näkymiseen muille, kuin omaan näkemiseen. Muutamalla kympillä saa jo jopa maastoajoon riittävän valon. Budjettivaihtoehtona suosittelen Fenix lamppua. Kyselemällä saat lisää tietoa.
4. kypärän alle mahtuu buff tai ohut pipo mainiosti.
Toivoen jokainen saa jotain näistä vinkkejä ja kysymällä saa varmasti paljon tietoa lisää. Nähdään lenkeillä.
[µ 11/8]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti